Accessibility Tools

לעזור לילדים שלנו להבדיל בין טוב ורע

ללמד ילד להבחין בין טוב לרע זה בעיקר ללמד אותו לא להיות אגואיסט

כשהתחלתי ללמוד משפטים, נתנו לנו הרבה פסקי דין של העליון לקרוא. מאחר ובשנה הראשונה ללימודי הייתי די ממושמע אז לשם שינוי עשיתי מה שאמרו לי.

\
אחד מפסקי הדין המרתקים יותר היה פסק הדין בפרשת האונס בשומרת. בזמנו כשהפרשה התפוצצה הייתי בן 17 וזכור לי ששמעתי עליה כבדרך אגב. טוב בגיל 17 לא בדיוק מעניין אותך דברים כאלו.

אבל לפרשה הזו הייתה אז הד ציבורי גדול מאד שכנראה הוביל לכך שלאחר שזוכו הנערים מאונס במחוזי מחמת הספק הפרקליטות ערערה ובבית המשפט העליון, בפסק דין תקדימי הם הורשעו, בין השאר בגלל הקביעה הזו:

"מי שמודה בקיום מגע מיני עם נערה בת ארבע-עשרה וחצי בנסיבות כמתואר, היינו מין קבוצתי, בסדרה, של ארבעה צעירים בני שש-עשרה וחצי עד שמונה-עשרה, הנכנסים למכונית או לחדר לפי תור, כאשר היתר נוכחים בחדר או מציצים מדי פעם דרך החלון, אינו יכול ליהנות מן ההנחה כי שתיקה כהסכמה דמיה. האם קטינה – אשר בפחד או בשל הלם או מבוכה אינה צועקת ואינה מכריזה על סירובה – נחשבת כמסכימה לאקט כמתואר, שבו נוהגים כלפיה כמו עם פרוצה מן השורה, ואף מבטאים זאת מילולית בפניות אליה?"

בית המשפט דחה מכל וכל את הפרשנות לפיה נערה מסכימה ''בשתיקה'' למין קבוצתי. עוד נדחתה הפרשנות לפיה הנערים יכלו לסמוך על שתיקתה כהסכמה. בסופו של דבר נקבע לעניין הסכמת האשה כי היא חייבת להיות מפורשת או במשתמע, ברגע שאין הסכמה או יש ספק בהסכמה - אין הסכמה!!! וכי לגבר אסור לעצום את עיניו מאותות לאי הסכמה.

והנה בימינו, ולאחרונה שומעים בכל כמה חודשים על אונס קבוצתי מזעזע, לפעמים על ידי ילדים, ממש ילדים.

ואני תוהה ביני ובין עצמי לפעמים, וכאבא לבנים דווקא, מה גורם לקבוצה של נערים, לפעמים כאלו שנחשבים ''בני טובים'' (במרכאות כפולות ומכופלות) לנעול נערה אומללה בחדר ולעשות מעשה אכזרי כל כך שמהווה בעיני את התמצית של הרצון לענג את עצמך, על חשבון רמיסה טוטלית של האחר. איך הם עושים מעשה כזה בלי להתחשב ולו לרגע בכך שהם מנפצים לחלוטין ולתמיד את ילדותה של אותה נערה ומשאירים עליה צלקת נפשית שתלווה אותה כל החיים, אם היא לא תצליח להתאבד לפני.

הפורנו באינטרנט כנראה מספק רק חלק מהתשובה, אבל האונס בשומרת היה הרבה לפני עידן האינטרנט. גורם אחר הוא הדינמיקה שלעתים הופכת להיות מסוכנת בקבוצה של נערים שנמצאים יחד, זה מתבטא לא פעם באלימות מכל מיני צורות, לא רק מינית.

אבל לדעתי אם ננסה להגיע לשורש העניין באמת, המדובר בפשטות בחוסר היכולת של הילדים האלו להבחין בין טוב לרע. כששומעים את הטענות של הילדים האלו בדיעבד בתקשורת ולמרבה התדהמה במיוחד ששומעים את הטענות של של הוריהם, אין אף פעם חשבון נפש, אין הכאה על חטא - זה תמיד ההיפך, יש תמיד תירוץ כלשהו למה הנערה הנאנסת היא זו שבעצם פיתתה את האנסים המסכנים והאומללים שרק ''נקלעו לסיטואציה''.

אני לא חושב שיש נער נורמאלי (לא פסיכופט) שנמצא בסיטואציה של אונס קבוצתי ולא נדלקת לו נורה אדומה כלשהי שמשהו כאן לא בסדר. ובכל זאת חוסר היכולת האמיתית להבחין בין טוב לרע, כלומר ההבנה הזו שמה שנעשה הוא רע, רע מאד - הוא זה שמונע מהם לעצור. יותר מזה, הרצון האגואיסטי הזה לעונג מיידי של אותם נערים מבלי להתחשב כלל בסבל של הנערה. לדעתי נמצא בשורש התופעה הבזויה הזו.

כהורים לילדים אני חושב שאחד הדברים הכי חשובים שאנחנו צריכים לשאול את עצמנו זה האם הילדים שלנו מבחינים היטב היטב בין טוב לרע. אתם בטח חושבים שברור, הרי כל פעם שהילד שלכם עשה או עושה מעשה רע אני מעיר לו, מסביר לו, ולפעמים אפילו מעניש. אבל זה לא מספיק - האבחנה צריכה לדעתי להיות עמוקה יותר והיא נוגעת לשורש של היותנו בני אדם - אנחנו פשוט נולדים אגואיסטים.

וזה כל העניין, ללמד ילד להבחין בין טוב לרע זה בעיקר ללמד אותו לא להיות אגואיסט. מאחר והאדם נולד עם אגואיזם מובנה, התפקיד של ההורה הוא גם ללמד את הילד לחשוב גם על טובתו של האחר, ולא רק על טובתו שלו.

אדם בוגר שיודע לחשוב גם על טובתו של האחר ידע באופן טבעי להיות רגיש לאחרים. ילד שהוריו דאגו לפתח אצלו רגישות לאחר, אם חלילה הוא ייראה נערה שוכבת ערומה כשחבריו חגים מסביבה כמו להקת זאבים, כל תא בגוף שלו ייצרח שמשהו כאן לא בסדר, והרי זוהי המטרה לא? כולנו שואפים לגדל בני אדם, ולא לגדל זאבים...

בסופו של פסק דינו בפרשת שמרת, כתב השופט חשין ''אפילוג'' שהמילים בו נחרטו בי עמוק עמוק בנשמה עד היום:

"וכך צעק אופיר מעבר לדלתו של תומר, בעת שתומר התייחד עם המתלוננת:"תומר, תוציא את הזונה הזו מהחדר שלך ותביא אותה לחדר שלי", "זונה תצאי". כך זוכרת המתלוננת את הקריאה אליה לבוא לחדרו של אופיר..."בואי לחדר של אופיר, אופיר רוצה לדבר איתך" ובהמשך: "אז הם התחילו לדפוק בדלת ולצעוק: יללה יה זונה תצאי החוצה". ומוסיפה המתלוננת (שם):"הסכמתי ללכת לחדרו של אופיר בגלל שהם התחילו לצעוק שם: זונה תצאי החוצה. לא רציתי שהילדות מהחדר מולי ישמעו. פשוט פחדתי".

לא נדרשתי לזמן רב כדי להיזכר היכן שמעתי באוזני רוחי דברים אלה, ואני ילד-נער. וכך אירע לו ללוט שאירח בביתו את שני המלאכים והוא בסדום (בראשית, יט, ד-ה[א]:

"... ואנשי העיר אנשי סדם נסבו על-הבית מנער ועד-זקן כל-העם מקצה. ויקראו אל-לוט ויאמרו לו איה האנשים אשר-באו אליך הלילה הוציאם אלינו ונדעה אתם".

וכך היה אף באירוע הנורא של פילגש בגבעה (שופטים, יט, כב[ב]):

"... והנה אנשי העיר אנשי בני-בליעל נסבו את-הבית מתדפקים על-הדלת ויאמרו אל-האיש בעל-הבית הזקן לאמור הוצא את-האיש אשר-בא אל-ביתך ונדענו".

הכסדום היינו, לבני בנימין בגבעה דמינו?''

אני ממש ממש מקווה שלא...

yaron1

מחבר המאמר: עו"ד בר אל ירון

פוסטים דומים

  • מרוץ העכברים שלי

    באיזשהו שלב, זה מתחיל בגיל 40 ומעלה, אתה מסתכל על החיים שלך ושואל, מה זה הכל? זה כל מה שיש בעולם...
  • להיות אבא

    נולדו לי 3 ילדים, עם אשה שהיא ההגדרה בעיני לאמא מופלאה. הגדול בן 14 הקטן בן 7 ויש עוד אחד,...
  • להסתכל על מה שעושה אותנו מאושרים

    ביום שישי, בד''כ אסא בן ה 6 ישן איתי במיטה, וזה הזמן שאנחנו מסכמים שבוע ומדברים על החיים המרתקים...
  • למה יש רוע בעולם?

    חשבתם פעם למה יש רוע בעולם? כי זה די מוזר, אי אפשר למצוא רוע בעולם הזה חוץ מאצל האדם. נראה שהיקום...
  • אז למי בדיוק הפכתי להיות

    חשבתם פעם על מי הייתם לפני 20 שנה? למה הפכתם להיות היום? איך החיים עיצבו אותכם במהלך 20 השנים...